Special Interest - Endure - PREMIERA
Zespół Special Interest jest bezkompromisowy na każdym poziomie: w swoim charakterystycznym brzmieniu, w swoich pełnych energii występach na żywo i w swoich przekonaniach. Muzyka taneczna i kultura punkowa flirtowały już wcześniej, ale pragnienie Special Interest, aby zdemontować gatunek, jest oparte na większym światopoglądzie, który opiera się ograniczeniom, kategoriom i konformizmowi. Ich muzyka to ścieżka dźwiękowa do tańca, który usuwa ból w takim samym stopniu, jak gniew przeciwko niesprawiedliwości.
Special Interest, zjednoczeni przez nowoorleańską scenę DIY, znajdują nowy sposób definiowania „zespołu rockowego”, prawdziwego kolektywu, a nie dyktowanej wizji jednego członka. Ich brzmienie jest nieustannie płynne i wciąż ewoluuje – Special Interest zaczęli jako duet Alli Logout i Maria Elena z gitarą, automatem perkusyjnym, zanim Nathan Cassiani i Ruth Mascelli uzupełnili obecny skład.
„Spiraling” z 2018 roku i dobrze przyjęty „The Passion Of” z 2020 roku jeszcze bardziej uwypukliły styl grupy, napędzany tanecznymi rytmami i elektronicznymi teksturami tak samo jak hardcorowymi motywami. Jednak Special Interest rozszerza tę wizję dzięki nowej płycie „Endure”. Special Interest opisuje doświadczenie nagrywania Endure jako „odwrócone”, ponieważ pandemia w oczywisty sposób ograniczyła możliwości występów na żywo, powodując nowy okres eksperymentów i sonicznych eksploracji, w którym stare zasady zostały odrzucone. Wszystko, co grupa pisze, pochodzi z tego samego źródła – mocnego uderzenia maszyny perkusyjnej – ale możliwości są nieograniczone, a wynik zawsze nieprzewidywalny. Praca Rutha Mascelli’ego na automatach perkusyjnych i syntezatorach stanowi fundament, a zróżnicowane bity prowadzą grupę w różnych kierunkach: rave’owy drum and bass lub ballroomowy house w bardziej przyjaznych parkietom kawałkach, marszowe rytmy w utworach inspirowanych No Wave, takich jak „Foul” i „Love Scene”.
Uniwersalne utwory.
„Cherry Blue Intention” łączy solidną post-punkową linię basową, wrzaskliwe efekty gitarowe i jungle breakbeat w pędzącym utworze otwierającym album. Nowe piosenki takie jak „(Herman’s) House” przywołują art rock Sparks i The B-52s w takim samym stopniu jak politycznie zorientowany punk, a na „Midnight Legend” grupa jest bardziej popowa niż kiedykolwiek wcześniej – stworzenie czegoś zabawnego w czasie nagminnego smutku stało się głównym priorytetem. Nie oznacza to jednak, że wszystko jest proste i powierzchowne, pod gładką produkcją często kryje się mrok. Tak jak zespół bawi się dysonansami, tak ekspresyjna praca gitary Marii Eleny i groove’owe linie basu Nathana Cassianiego bez wysiłku splatają się ze sobą i zaciemniają pejzaż dźwiękowy powołany do życia przez silny wokal Alli Logout. Współpraca jest kluczowa dla procesu twórczego zespołu i trudno sobie wyobrazić, aby choć jeden element z całości Special Interest został odjęty od tego równania. Ich piosenki są żywymi organizmami, otwartymi na możliwość eksperymentowania i interpretacji, ale też nie są własnością czy kreacją żadnej osoby. Choć Special Interest powstało w Nowym Orleanie, to ich uniwersalność sięga daleko poza jedno miasto. Grupa bezpośrednio odnosi się do problemów, które ich otaczają, takich jak gentryfikacja czy nadchodząca apokalipsa klimatyczna.
Utwory takie jak „Concerning Peace” – nawiązujące do „Nędzników z Ziemi” Frantza Fanona – mają uniwersalny wydźwięk, ale muzyka Special Interest to nie tylko wezwanie do działania – zgryźliwy humor i niepokorność przeplatają się z hałasem, gdzie zawsze jest miejsce na taniec i pot. W świecie Special Interest, taneczny beat może połączyć nie tylko grupę indywidualności, ale różne style i dźwięki w solidną całość. Tę dwoistość uosabiają ostatnie słowa „L.A. Blues”, rozbudowanego dzieła grupy znanej bardziej z krótkich form: „Koniec świata jest tylko celem, do którego musiałam dorosnąć, by go pokochać”. Te słowa wzmacniają wezwanie albumu do wytrwania i walki o przetrwanie w często nieprzyjaznym świecie. Jest też drugie znaczenie, jako że mieszkańcy Nowego Orleanu mogą znać „The End of the World” jako prowizoryczny park z widokiem na rzekę Mississippi. Nawet jeśli ich muzyka przekracza granice i adaptuje się do nowych stylów i form, Special Interest jest zakorzeniona w poczuciu czasu i miejsca, prawdziwie oddając to, jak to jest istnieć w tym momencie. Tak samo jak każdy pojedynczy muzyk, grupa istnieje dzięki tańczącym ciałom w tłumie, dążąc do stania się prawdziwie żywym kolektywem, który rozpuszcza barierę między wykonawcą a słuchaczem. Special Interest i ich spektrum dźwięków jest wynikiem organicznego połączenia nie tylko pomiędzy czterema osobami, ale pomiędzy tymi artystami i otaczającym ich światem.