WASZA SCENA MUZYCZNA

Jak wydawcy muzyki wybierają przeboje?

Jeśli jesteś autorem piosenek, gratulacje! Jesteś także wydawcą. Stajesz się nim w momencie, gdy napiszesz swoją pierwszą piosenkę. Publikowanie muzyki jest jednym z najbardziej obiecujących obszarów rozwoju w dzisiejszym biznesie muzycznym, ponieważ obejmuje tak wiele różnych produktów, usług i mediów. Wszędzie tam, gdzie na świecie używa się muzyki, jest zaangażowany wydawca muzyki, który czerpie zyski z jej wykorzystania.

Podobnie, niezależnie od sektora muzycznego biznesu, w którym się znajdujesz, niezależnie od tego, czy jesteś autorem piosenek, wykonawcą, właścicielem wytwórni płytowej, DJ-em, prowadzącym audycje radiową lub inżynierem nagrań, możesz dodać komponent do publikowania muzyki w Twojej firmie. Aby to zrobić, trzeba krytycznie i obiektywnie zapoznać się z procesem słuchania muzyki, aby przewidzieć jej komercyjny sukces.

Bądź wielkim krytykiem (dla siebie i dla innych).

Żaden artysta nie lubi krytyków. Oznacza to, że próba przedstawienia autorom piosenek rzetelnej oceny ich pracy rzadko jest prostym zadaniem. Jest to jeszcze mniej proste, jeśli odgrywasz obie role jednocześnie – twórcę piosenki, a także krytycznego głosu rzeczywistości. 

Problem z większością krytyków polega na tym, że zbyt łatwo jest być „sędzią” – krytyka może zbyt szybko przekształcić się w kciuk w górę lub w dół, propozycję wymyślenia lub złamania. Nigdy nic nie jest czarne, ani białe. Pytanie dla krytycznego wydawcy nie powinno brzmieć: „Czy podoba mi się ta piosenka?” Pytanie powinno brzmieć: „Jakie są mocne i słabe strony tej piosenki i jak można ją ulepszyć?” Oznacza to przyjęcie konstruktywnego podejścia; Twoja krytyka powinna być konkretna i wykonana z komercyjnego punktu widzenia. Pierwszym krokiem w procesie krytyki jest rozbicie piosenki na poszczególne elementy. Jest to trudne, ponieważ wiele piosenek odnosi sukcesy głównie dzięki jednemu elementowi: świetnemu utworowi, który ukrywa brak melodii lub świetnej melodii, albo który podnosi mierny tekst. Ale ważne jest, aby ocenić mocne i słabe strony utworu w bardzo konkretny sposób: melodię, tekst, strukturę lub groove. Dowiedz się, co jest dobre w utworze, co jest w porządku i co należy naprawić.

Pisanie piosenek to sztuka, publikowanie to biznes.

Twoim zadaniem jako wydawcy jest maksymalizacja komercyjnego potencjału utworu. Jeśli weźmiesz pod uwagę tempo utworu, pamiętaj, że zapotrzebowanie na utwory o średnim lub wyższym tempie jest znacznie większe niż na wolne ballady. Kiedy spojrzysz na tekst, zastanów się, czy jest on specyficzny dla jednej płci i czy mógłby być bardziej nadający się do sprzedaży dzięki alternatywnej wersji męskiej lub żeńskiej. Autor piosenek tworzy, ale wydawca sprzedaje. To od Ciebie, wydawcy, zależy, czy dopasujesz piosenkę do jakiejś komercyjnej formy, w określonym gatunku, dla określonej publiczności.

Chociaż może nie wydawać się to bardzo kreatywnym podejściem, prawda jest taka, że istnieją specyficzne cechy wspólne dla większości hitów i te cechy mogą być miarą, za pomocą której krytykujesz stos nowych dem. Wykonujący utwór będzie szukał elementów takich jak prowokujący lub zaskakujący tytuł, mocna struktura z naturalną budową i wydaniem lub produkcja demo, która odpowiada docelowej publiczności.

 Oto kilka pytań, które należy wziąć pod uwagę, słuchając piosenki po raz pierwszy:

  • Czy tytuł brzmi jak „hit”?
  • Czy jest jakiś pomysł, idea zawarta w piosence? 
  • Czy tekst jest skuteczny? Właściwy? Przekonywający? Melodyjny? Pociągający? 
  • Czy utwór ma prawidłową strukturę? Czy w strukturze utworu jest jakaś naturalna budowa?
  • Czy aranżacja służy piosence? Czy wzmacnia piosenkę? 
  • Czy tempo jest właściwe? Czy piosenka przeciąga się? Jeśli tak, do czemu?
  • Czy produkcja demo jest „dynamiczna”? 
  • Czy demo wyraźnie pasuje do jednego konkretnego gatunku? 
  • Czy piosenka ma potencjał masowego oddziaływania? Czy ma odpowiednią długość? 

Oczywiście pytania te nie są wyczerpujące ani nieomylne. Są wyjątki od każdej reguły, bo to sztuka, a nie nauka!

Prawdziwą wartością tych pytań jest skierowanie uwagi na określone aspekty utworu i wydobycie mocnych i słabych stron utworu. Pomoże ci to uniknąć osądów typu „zrób to lub zepsuj”. Zamiast tego skupisz się na autorach piosenek oraz na określonych elementach, które działają skutecznie lub na obszarach wymagających poprawy.

Jest to ważne, zwłaszcza jeśli piosenka, którą rozważasz, nie jest czymś, co napisałeś. Kiedy krytykujesz prace innych autorów piosenek, formułowanie opinii i rozwijanie pomysłów na ulepszenie piosenki to tylko połowa sukcesu. Nadal masz ogromne wyzwanie, jakim jest dzielenie się swoimi przemyśleniami z autorem piosenek w sposób, który jest uczciwy i przekonujący, ale także zachęcający, a nie budzący zaufanie. Nigdy nie zapominaj, że ty i twój songwriter jesteście w tej samej drużynie. Tak jak trenerzy nie mogą sobie pozwolić na demoralizowanie swoich zawodników, tak Ty musisz rozwijać swojego autora piosenek bez zniechęcania go.

Oto kilka przykładów niejasnych i szczegółowych informacji zwrotnych:

Nieokreślony: „Po prostu tego nie czuję”.

Konkretne: „Koncept piosenki nie jest wystarczająco prowokacyjny ani mocny – to nie jest coś, co skłoni publiczność do reakcji”.

Nieokreślony:  „Nie wiem, co z tym zrobić”.

Konkretne:  „Nie pasuje wyraźnie do konkretnego formatu radiowego lub rynku. Może powinniśmy skupić produkcję demo w bardziej oczywistym kierunku ”.

Niejasne: „To fajne, ale to nie jest hit”.

Specyficzne: „Tempo jest zbyt wolne, a tekst jest zbyt niejasny i nieokreślony, aby mógł być pierwszym singlem. To jest jak utwór z albumu, którego nie potrzebuje projekt ”.

Niejasne: „Ten dźwięk perkusji jest do bani”.

Specyficzne: „Werbel wydaje się trochę przestarzały i nie przecina miksu. Potrzebujemy czegoś bliższego brzmieniu obecnego singla artysty ”.

Twoja relacja jako wydawcy z autorem tekstów niewiele różni się od relacji wydawcy książki z autorem lub reżysera z aktorem. Ponieważ masz tę przewagę, że znajdujesz się na zewnątrz piosenki i widzisz, jak pasuje ona do rynku, musisz przedstawić tę perspektywę swoim wykonawcą i pomóc im doskonalić i szlifować ich rzemiosło.

Jeśli odgrywasz rolę zarówno wydawcy, jak i autora piosenek, twoja rola jako krytyka staje się ważna dla twojego przetrwania. Nic tak nie zaszkodzi wydawnictwu należącemu do autora piosenek, jak brak kontroli jakości. Jeśli nauczysz się obiektywizmu wobec własnego materiału, nie tylko staniesz się lepszym wydawcą – staniesz się również lepszym autorem piosenek.